ANP, inspre trecut prin viitor

incotroBy Q via fsanp@fsanp.ro

As vrea sa cred ca la ANP se duce o lupta intre trecut si viitor. Asa ar parea efortul de reorganizare a unei institutii in care schimbarea provoaca nevroze. Numai ca efortul atat de asteptat de unii dintre noi, vine de regula, doar dupa niste alegeri. Este important sa intelegem ca cei care vor puterea vor de fapt numai puterea iar reforma este doar un pretext. Anp nu a cunoscut vreodata un proces de reforma majora institutionala pentru ca Anp nu a schimbat niciodata logica in care gandeste.

Schimbari prin aparatul central au mai fost, ultima notabila fiind decisa de fostul director general Marius Iacob in urma unui audit. Unele functii (putine) au fost desfiintate, unii au plecat prin teritoriu dar s-a avut grija de ei, iar altii au plecat din ANP doar pe hartie.

Subunitatea de paza de exemplu a plecat din ANP pentru a ramane, personalul administrativ, soferii au fost trecuti in statele BAGR si asa s-a putut lauda un director general cu impresionante schimbari, dar fara a modifica in esenta ceva.

De remarcat este faptul ca s-a comandat atunci un audit, spre deosebire de prezent care, in afara unor prevederi legate de numarul de subordonati pentru niste functii de conducere nu are la baza nimic decat discutii ale directorilor care conduc azi ANP-ul, directori care nu prea conving.

Ei nu inteleg ca reforma aparatului central este strans legata de reforma administrativa a statului. Nu pot sa inteleaga ca descentralizarea muta competente de la centru in teritoriu si ca asta afecteaza relationarea si functionalitatea institutionala. Daca ar fi constienti de ceea ce vorbesc, directorasii astia ar intelege ca modificarea statului de functii nu inseamna reforma.

Faptul ca se reduc functiile de conducere suna mai mult a economie, intrare in legalitate conform prevederilor legislative, desi si aici masura vine abia la patru ani de la inceputul crizei (!), fara a fi inca implementata.

Anp nu e pregatit pe nici o directie pentru descentralizare. Nu au nici un plan, am mai scris despre asta, abia acum s-au hotarat ca ar trebui sa se miste dar actiunile lor arata ca nu prea au habar ce implica asta. Din start, fara nici o dezbatere, intelectualii anpului au respins ideea descentralizarii considerand ca directiilor regionale nu ar fi o solutie.

Nimeni nu s-a gandit la aceste directii ca la niste structuri organizatorice asemanatoare Anp, in afara penitenciarelor, ci la acele penitenciare care au rol de coordonare regionala. Evident ei au in cap numai directii…

Este nevoie de decizii curajoase pentru ca reforma Anp si nu numai va implica o rezistenta mare la schimbare tocmai de la cei care trebuie sa le ia. Acum anpul mimeaza reforma. Directorii trebuie sa inteleaga odata ca modificarea statului de functii nu schimba cu nimic functionalitatea institutionala incepand cu unitatile si terminand cu ministerul. In viziunea mea exista doua solutii pentru o reforma ampla a functionalitatii in contextul reformei administrative a statului:

1.      Desfiintarea ANP. Mamutul actual poate fi regandit ca o directie in Ministerul Justitiei cu o structura supla de personal, iar competentele unitatilor si a unitatilor cu rol de coordonare regionala vor fi mult sporite. Acum pare ceva extrem dar beneficiile ar fi foarte mari daca am fi reprezentati la acest nivel.

Nu mai vorbesc de economia care s-ar realiza prin redistribuirea personalului pentru ocuparea functiilor libere din teritoriu si Bucuresti, doar o parte fiind necesar unitatilor cu rol de coordonare din regiuni. La economii ar intra si timpul de rezolvare a problemelor si de eficienta comunicarii interne care evident are costuri. Nu in ultimul rand s-ar rezolva si problema functionarilor publici cu statut special din Ministerul Justitiei.

2.      Reforma ANP. Reorganizarea aparatului central in sensul concentrarii activitatii institutiei pe probleme centrale si anume: strategie, legislatie, control. Si aceasta varianta implica renuntarea la competente in favoarea unitatilor si unitatilor cu rol de coordonare regionala insa nu la dimensiunea  primei variante. Personalul nu va depasi 150 – 200 de angajati adica va fi injumatatit (cifra neoficiala).

Actualmente ANP-ul cu cei 400 de angajati sau cati or fi lasa impresia ca se ocupa doar de nimicuri. Din cand in cand se mai descarca de niste competente in teritoriu, a se vedea DMRU – dosarele ofiterilor cu funtii de executie, DRS – cererile de acces ale cultelor si chiar DSDRP ceea ce vine in confirmarea celor aratate de mine.

Nu stiu cum fac dar isi gasesc permanent de lucru si sunt atat de ocupati incat nu au timp de altceva decat de birocratia pe care insisi au creat-o, altfel nu se explica problemele care treneaza ani de zile, literalmente ani in conditiile in care societatea de azi evolueaza atat de rapid, iar faptul ca acest aparat central cere date din unitati de pe azi pe maine ne arata si cat de „strain” e fata  de noi.

As prefera o reorganizare ca in prima varianta chiar daca pare extrema sau fantezista pentru ca spre asta se tinde intr-un stat cu viitoare guvernari regionale. Ar fi convenabila, ca faza tranzitorie – pentru ca administratia noastra nu poate duce la capat nici un proiect mare, si cea de a doua varianta daca vom fi in stare sa depasim inertia unei vechi mentalitati. Cert este faptul ca vom asista la o schimbare de paradigma in administratie si mai cert este ca la Anp nu se vrea si nu se poate intelege acest lucru.

Advertisements

26 Replies to “ANP, inspre trecut prin viitor”

  1. D-le Dorobantu,pentru ca tot s-a adus in discutie modul de organizare al concursului de directori,am si eu o curiozitate:curriculum-vitae cu care s-a prezentat d-l Iuga la concurs cuprinde si perioadele de elev la scoala de securitate si de securist? Puteti afla??….Normal ar fi sa fie publicat pe saitul A.N.P.- dar ce mai e normal in A.N.P. azi!

      1. Stimata conducere A.N.P.: faceti-va putin timp liber si incercati sa cititi acest link!

  2. Dupa ce dl. Ponta Viorel Victor , va prelua conducerea interimara la Ministerul de Justitie, propun o lista cu functii care trebuie urgent reorganizate:

    – functia ofiterului Gestapo – Ani Dumitrache,
    – toate functiile celor care au fost imputerniciti pe vremea PDL, mai mult de 1 an,
    – toate functiile celor care au luat examenele inainte de alegeri,
    – tote functiile directorii de penitenciar care au ,,mandate nelimitate,,.
    – lista ramane deschisa, astept propuneri !

    1. SA NU-L UITATI PE CHICIOROAGA SILVIU DE LA GALATI-FINUL LUI MIRCEA TOADER PDL-IST CONVINS

  3. Prima parte din previziunile de mai saptamanile trecute, acelea despre care dl. Dorobanţu spunea ca sunt doar niste scenarii, s-a adeverit. Respectiv, dl. Ponta Viorel Victor este ministru interimar la Justiţie. Va urma.

  4. Alt model de pontaj? Lipsa de ocupatie isi spune cuvantul grav de tot.Cineva trebuie sa isi justifice salariul si scoate din putul gandirii tot felul de prostii si flotari logice.

  5. alooo! sindicatele?
    unde ati fost domnilor presedinti cand s-a luat decizia sa se trimita inspre unitati acest faimos pontaj spre unificare si uniformizare a pontarii a sublimei munci prestate de gardianul, politistul, caraliul de penitenciar? mai exista cineva prin sindicate ori prin ANP sa gandeasca? mai fratilor, e varza! pe langa ca da pe de laturi cu decizia, sa fiu al naibii daca nu m-am ratacit in cate Csl-uri, Munci suplimentare ori alte dracovenii de notiuni de timp muncit evidentiaza saracul pontaj! dar ce e mai rau, ca nu regasesc in el ceea ce Stancovici semna candva ca trebuie aplicat! asadar,
    daca un ametit de caraliu lucreaza un tsl (unul de la 8 ore, nu mai vorbim de pazist ca ala nu mai castiga nimic cu astfel de evidenta) ar face munca suplimentara in luna respectiva, 16 ore! adica un Tsl=8 ore si un Ts=8 ore. 16 ore de compensat in luna urmatoare. Corect?
    pe exemplul pontajului trimis, completati, onor dumneavoastra rubricile aferente cand il onorati pe muncitor cu un LCsl ( compensare curenta pt Csl) in luna in care l-a realizat! si ce obtineti? ca nu mai are nimic de “dus” in luna urmatoare! poate sa ii “oferiti” chiar un MCS( munca suplimentara compensata -in luna in curs) in loc de LCsl si……s-a dus naibii Tsl! Bai fratilor, treziti-va , pentru ca aceasta chestie e mai grava decat decontarea transportului, retetelor ori chiriilor. asta afecteaza pe toate lumea!
    asa arata un pontaj care a cazut “la pace” cu “specialistii din domeniu din ANP”?
    haram de capul nostru!

    1. alooo!!! stimabile

      faptul ca nu-l intelegeti sau nu se pliaza pe situatia dumneata, nu inseamna ca va dauneaza :). pot intelege ca pe cei care au o problema cu excel-ul, dar nu pe cei care spun ca e varza doar pentru ca au mereu ceva de comentat. acest model se aplica de ceva vreme in cateva unitati si se pare ca lucrurile stau chiar ok, motiv pentru care a fost preluat drept model. asta nu exclude faptul ca totul e perfectibil

      si, ca sa dau un raspuns la intrebare, au fost acolo unde trebuiau sa fie. culmea, isi faceau si treaba.

      ps: avem pretentii de genul sa nu ni se mai spuna cum ni se spune – paznici, gardieni, gabori etc – dar nici macar noi nu reusim sa “depasim” acesti termeni

    2. Alo, domnu Ilea de la Bihor? Lasati oamenii in pace si ocupati-va de reporturile la orele suplimentare ca sunt sub orice critica. Le-a intocmit cumva vrednicul dv loctiitor? Ca atunci e de inteles. Mai bine v-ati ocupa de alte probleme, cum ar fi varul dv care face combinatii cu bocanci si telefoane pe sectia RMS. Pe cand se aude sa va dati si neamurile de exemple negative?Poate si ceva sanctiuni vrednice si echitabile ?

  6. Colegi, mai tineti minte pe domnul Ferent? Bebe Ferent, acel personaj de penitenciar rupt din bancurile cu militieni. Se pare ca prin 2010 avea in cap cam ce are Recycle Bin-ul unui calculator utilizat de o persoana cu dizabilitati mentale.

  7. Va rog sa-mi spuneti ce se aude cu modificarea in noul cod penal a art 279 privind introducerea in text pe langa politist si jandarm si functionar public cu statut special. Va multumesc.

  8. O intrebare. In urma reorganizarii multe functii de sef serviciu s-au transformat in sef birou. Pierderea la salariu este mare: coeficientul de la 5.50 scade la 4.80 (maxim pentru sef birou, care este acelasi maxim de la ofiter specialist) iar indemnizatia de conducere scade la 25%. Sunt de acord cei din ANP cu aceasta reducere salariala sau va creste coeficientul pentru sef birou (care in prezent este identica ca la un ofiter specialist) ??? Mulumesc pentru raspuns.

    1. Aceasta ” Reorganizare ” are un rol bine stabilit de micsorarea veniturilor.Este o reducere de salariu mai mare de 25% . Se pare ca se va aplica in tot sistemul bugetar .Nu este de la ANP , este de la Guvern.

  9. În general ai dreptate, dar ca orice om ai şi scăpări. Subunitatea nu a fost parte componentă a ANP, din 1958. Este un catâr, este independentă dar nu este. nu are decât o structură de execuţie, fără alte structuri de suport.Cine, ce câştigă ? Nu se ştie.Nimeni nu vrea să ia o decizie.
    NIci cei trecuţi, nici cei prezenţi la conducerea ANP nu au tăria de a rupe pisica.
    Se clamează eficienţa şi eficacitatea, doar de la tribune.
    La şoferi este o nebunie curată, nu se ştie cine le face ordine de serviciu, cine le decontează. Dacă trebuie să plece în misiune trebuie să se ducă la BAGR 24 km. dus întors pt ordin. Nebunie curată. Economie nu glumă. Mare esrte DEA asta şi cine le şopteşte şefişorilor astora.
    La ei numărul contează, cum la unele persoane contează doar mărimea şi nu cât este de vioaie……….
    La ei reforma înseamnă doar reducerea unor funcţii sau posturi, nu dacă şi cum funcţionează sistemul. Cred că deja se fac rezervările de funcţii pentru cei care ştiu să lingă nişte chestii dosnice.
    Despre regionalizare… cred că unii îşi pregătesc ieşirea din scena mare a Anp-ului şi îşi pregătesc un loc la fel de călduţ. Nu contează dacă au logică în ceea ce fac sau vor să facă, dar fac că de….
    Nu ştiu cei de la guvern cum va arăta regionalizarea, dapăi eminenţele anp-ului. dar dacă trebe trebe. Vorba unui mareeeee director de bistriţa : dacă spun să sari, sari, nu întrebi de ce, ci cât de sus. Acelaşi lucru şi la anp dar la o altă scară, că de ….
    Avem criză, suntem avuţi, dar nu avem priorităţi.

  10. Referitor la lupta ce se duce la ANP intre trecut si viitor pentru reorganizarea unitatii,acest lucru nu reprezinta decat un pretext pentru acapararea puterii cu orice pret si in orice conditii(dar numai cu anumite personaje).
    In cateva luni o sa asistam la cateva mutari spectaculoase in ANP,cu rezervari de posturi,transformari si mutari pentru binele personal al unora.
    Mare dreptate ai Q,atunci cand vorbesti despre faptul ca ANP-ul nu are nicio logica in ceea ce face.Astfel ,dupa perlele lui Iacob(uite functia ,nu e functia)as aminti despre o alta perla,dar de data aceasta fiind vorba despre chestorul Bala(o adresa unicat de prin februarie 2009 catre toti directorii de penitenciare din tara ):
    “…….,pentru a creste sansele de prevenire a evenimentelor negative in randul persoanelor din sistemul administratiei penitenciare,este indicat ca angajatii sa fie monitorizati sistematic.In consecinta veti monitoriza atent angajatii din cadrul unitatii pe care o conduceti sub aspectul riscului de aparitie a unor manifestari dezadaptative in timpul indeplinirii sarcinilor de serviciu.Prin activitatea de evaluare psihologica periodica a angajatilor,psihologii sprijina acest demers semnaland persoanele care prezinta vulnerabilitati psihologice si formuland recomandari de specialitate pentru acestea.”
    P.S. Adresa respectiva nefiind abrogata,oricand sunteti pasibili de un examen clinic de specialitate sau de repartizarea definitiva sau temporara pe un post cu risc scazut.

  11. Q incepi sa imi aduci aminte de Ceausescu si anul 1977. Sincer!
    Nu reusim sa invatam din greselile trecutului nimic, absolut nimic, si continuam cu o energie demna de cauze mai bune sa lovim unii in altii. ANP-isti vs teritoriu, personal contractual vs FPSS, bugetari vs sectorul privat, militari vs fpss, SNLP vs FSANP, cine e mai sus pe grila de salarizare…. Cred ca poti si tu adauga la lista asta.
    In 1977 citiva idioti din MAI impreuna cu alti idioti din MJ nu au stiut decit sa spuna “DA tovarase!” cind s-a pus problema a ceea ce azi, tu ai putea numi reforma. Si sa vezi ce interesante au fost rezultatele de atunci! Absolut extraordinare!
    Tot ca o constanta, la un anumit interval de timp apare pe firmament cite o idee din asta spectaculoasa, despre ce si cum trebuie facut, despre ce unitati trebuie inchise, ce trebuie facut cu oamenii, despre cum sa mai generam niste despoti/baroni locali sau grupuri de influenta locale.Paradoxal la un moment dat ideea regionalizarii a fost sustinuta fervent si de un fost DG, care, la fata locului, si-a dat seama ca situatia e “game over” in ceea ce priveste initiativele.
    Q, prea multe lucruri se pierd din vedere in argumentele tale, ele ating doar suprafata. MJ-ul este o institutie autofaga, centrata pe propriile interese si pe care nu o caracterizeaza gesturile de altruism institutional. Pierzi din vedere faptul ca sistemul nostru are, din ce stiu eu, cei mai multi angajati din MJ si imi vorbesti despre transformarea ANP intr-o directie supla in cadrul MJ, atunci cind ar trebui sa vorbesti despre proportionalitate in reprezentare. Si nu e singrul lucru, mai sunt o gramada.
    Si pierdem toti lovind in continuare unii in altii. Si pierdem din nou pt. că cei care ar trebui cu adevarat sa vorbeasca tac din gura. Iar tacerea lor este cea care genereaza monstrii astia de idei.

    1. Excelenta poza pt articol! Draga Andi momentul actual nu are nici o legatura cu cel de la 1977 si nici cu vechiul director general care nu putea el de la sine sa anticipeze decizia politica. De asta a si abandonat ideea. Trebuie sa te gandesti ca daca vom aveam guvernari regionale relatia a de functionalitate institutionala se va schimba profund. Asta se incearca sa se arate in articol. Argumentele nu sunt doar de suprafata asa cum spui tu ele sunt daca vrei principii care ne pot dirija sa vedem mai bine lucrurile si spre ce se indreapta ele. Nu se poate intra in detalii pentru ar fi prea mult si neinteresant pentru publicul larg. Cee mai importat e sa inteleaga oamenii directiile care le imprima o astfel de reforma admnistrativa si sa fie constienti ca argumentele Anp nu sunt intotdeauna cele adevarate ci pot exprima uneori numai interese proprii sau personale.
      Ca sa intram un pic in detalii Andi imagineazati cat de usor s-au putea rezolva problema asa zisei centralizari de data pentru luarea deciziilor cu o platforma online de raportare a tuturor aspectelor din orice penitenciar. Practic MJ ar avea datele in timp real fara a avea nevoie de zeci de functionari pentru a le cere si administra. Inclusiv stocurile de alimente…
      Tot pentru detalii magistratii erau 4205 in 2011 plus personalul auxiliar, grefieri ,probatiune etc aproape ca ne ajung asa ca nu suntem noi colosul sistemului dar noi avem un “MJ” al nostru (ANP – de dimensiunea ministerului) care e un tampon intre noi si minister si nu stiu cat de eficient este in formula asta.
      Gandeste-te ca vom avea presedinti de regiuni si guverne regionale! Cui crezi ca se vor subordona penitenciarele din regiuni? Si in tot peisajul asta Anp se ocupa de modificare statului de functii la Anp…

      1. multam. reprezinta directia in care se indreapta ANP 🙂

        Despre care modificare de stat vorbesti. a murit de cand s-a nascut (impreuna cu organigrama modificata).

        S-a lansat si un termen (n.a. iunie2013 pt anp) dar cine mai crede in el, nici macar cei din ANP care l-au lansat.

    2. Daca tot iti aduci aminte de Ceausescu el a mai spus: Tovarasi, stati la locurile voastre. ..
      Avem memorie selectiva se pare.

  12. E foarte bun articolul….dar consider ca lucrurile ar trebui dezbatute la nivel de subsecretar de stat in MJ – sindicate, datorita simplului fapt ca la nivel de ANP lucrurile vor sta pe loc sau poate cum spuneai, se va schimba ceva pe ici pe colo…dar nimic nou sub soare

Comments are closed.