Ghidul carierei ori cariera ghidată

carieraDe ceva timp am tot asistat la asaltul media asupra sistemului penitenciar românesc în favoarea deținutului berbecar, un motiv in plus, să trecem la treburi mult mai importante pentru noi toți: Ghidului carierei poliţiştilor de penitenciare din sistemul administraţiei penitenciare. 

După cum vedeți ANP îmbrățișează în continuare denumirea de ”politist de penitenciare”. Un lucru bun, în opinia personală. În ceea ce privește cariera polițistului de penitenciare, cert este că s-a renunțat la ideea limitării accesului agenților la funcții de conducere, dar s-a introdus un stagiu minim de 4 ani ca o condiție de participare la concurs. Referitor la cursurile care ar fi condiție pentru carieră, s-a clarificat că acestea se referă atât la cursuri universitare, cât și la cursuri de perfecționare.

1. Tabel centralizat – ghid cariera

32 thoughts on “Ghidul carierei ori cariera ghidată”

  1. Constat cu mare placere ca sint cititori si scriitori carora le place extrem de mult sa fie macar politisti de inchisoare….dar sa nu aiba soarta carierei poltistului adevarat.Are prea multe etape si e anevoioasa.Pai acolo la ei,la poltistii adevarati,vazuta-ti voi sefi de inspectorat(manageri de top)pusi pe viata lor?La 4 anisori mai fac o pauza” si iar si iar…marea albastra”;sau prezinta ei un proiect( de management) si de fapt lucreaza dupa proiectul altuia?Sau sa nu iasa si biroaiele la asfalt,deloc,deloc?Eu vreau sa nu se schimbe absolut nimic…ba da,mint,vreau sa se schimbe numai denumirea!

    1. Se vede ca sint “gardi”,trebuia sa scriu “vazut-ati “…eh… da’ pina ajung politist mai invat sa scriu!

  2. Andrei, tocmai ăsta poate fi rostul acelor zece ani. Între un tăntălău cu zece ani vechime şi unul abia venit, diferenţa este că pe primul îl ştii că-i tăntălău. Cel de-al doilea, în schimb, are şi el zece ani la dispoziţie să confirme.

    Teoretic, sita timpului ar trebui să cearnă. Practic, am văzut ce s-a întâmplat în ultimii şapte ani.

    1. Gresit. Orice tantalau sau nepregatit trebuie demonstrat printr-o evaluare. Asadar un CONSCURS, trebuie sa-i elimine pe cei nepregatiti sau lipsiti de abilitati manageriale.
      Nu trecerea timpului este cea care trebuie sa faca asta.

      Si cum vine treaba asta ….. pe primul il stii ca-i tantalau? Iar avansam oamenii dupa ureche sau dupa barfe? Corect este ca un agent, un ofiter, un chestor sau un civil nepregatit sa obtina nota 3 la un concurs, indiferent de semnele purtate pe umar, de vechime sau studii.

      Vezi ca mergi cam departe cu acea comparatie intre agentul de penitenciare si manipulantul dintr-un magazin. Responsabilitatea de a avea grija singur de 300 de ppl sau efortul psihic si rutina careia trebuie sa-i faci fata atunci cand esti cu pusca in spate la camp 8 luni pe an in fiecare zi, plaseasa agentul de penitenciare in fata multor alte profesii.

      Observ ca sunt foarte multi ofiteri care iau peste picior agentii si care pleaca de la premisa ca sunt inferiori. Poate nici 10% din cei care se pronunta nu am lucrat in viata lor vreo tura de noapte sau nu au fost incojurati macar o data de 100 de ppl pe holul unei sectii. Bine ar fi ca fiecare dintre noi sa vb numai de ceea ce stim.

      1. D-le Andrei
        Se pare ca nu accepti cronologia evenimentelor.Asa vrei matale cariera,sa fie fulminanta ,numai ca vezi matale tantalai? Pai ce sa spuna un presedinte,care are grija de o tara intreaga? Vrei sa fii mare sef? Mai asteapta nitel,sa vezi intii cum e sa fii subordonat! Ai ceva atuuri ascunse,esti asa o mare valoare ca nu poti accepta mai intii o functie de ofiter de executie?Daca da,imi cer scuze1

        1. Daca ai fi citit replicile in mod chronologic poate ai fi inteles si care era idea din spatele lor.
          Reactia la un singur stimul, idee, exprimare sau argument se intalneste la taurii comunali care isi infing coarnele intr-o carpa rosie, crezind ei ca in felul asta au o solutie la un pericol care exista numai in mintea lor.

          Stii tu ce atuuri am? Stii tu cine sunt? Am zis eu ceva despre tine sau despre intentiile tale in cariera? Offff smecherie intruchipata ce esti !

          1. @ Andrei
            Ciorba se serveste cu lingura si nu cu polonicul, pentru ca risti sa te ineci. Stii cum se manifesta un “inecat”? Iti spun eu: il cuprinde teama, intra in panica, se agata de oricine si de orice ca sa scape, baga la fund pe oricine numai ca el sa supravetuiasca. Cred ca iti dai seama si tu cat agita “apa” unul care ajunge sus si nu face fata si cat de mult “tulbura” pe cei din jur. Personal, sustin promovarea agentilor in corpul ofiterilor, chiar in functii de conducere, dar numai daca acestia servesc”ciorba” cu lingura, gustand din fiecare etapa a ierarhiei. 🙂 🙂 🙂

  3. Domnule Răileanu, afirmi ca trei sferturi din actuali ofiţeri ai sistemului provin din corpul agenţilor. Aşa o fi, nu te pot contrazice. În schimb, te pot întreba dacă eşti mulţumit şi mândru de cum merge sistemul…

    Eu nu spun că nu sunt şi excepţii. Un exemplu reprezentativ ar fi dl Dumitraşcu. Şi mai sunt şi alţii, dar tot excepţii de la regulă rămân. Şi, de cele mai multe ori, cei care au reuşit să confirme, au făcut-o datorită calităţilor lor native şi a unei experienţe de viaţă. Avantajul fiind dat de o anumită vârstă şi o cunoaştere semnificativă a “mersului” sistemului. Altfel, şi copiii veniţi din Academia de poliţie sunt la fel de nevinovaţi.

    1. @ un cititor: ai idee pe ce functii au ajuns spre ex. absolventii Academiei , promotia 2012 si 2013? scolarizeaza Academia educatori de penitenciare sau ofiteri secretariat? spre ex. la Galati o domnisoara absolventa de Academie a ajuns ofiter seceretariat, sau la Braila baietii si fetele din promotia 2013 au fost numiti in functie ca educator! ma gandeam ca acesti absolventi ar trebui sa ajunga toti in sectorul siguranta si regim penitenciar,unde sunt n functii vacante, nu pe la secretariate sau pe la serviciile de reintegrare! aici efortul bugetar se putea diminua prin angajari de personal civil din sursa externa..Altfel am putea rupe pisica si sa statuam clar: ofiterii de penitenciare sunt furnizati sistemului strict de catre Academie.

    2. Mulți din „copiii veniți din Academia de poliție” sunt suferinzi de tupeu și n-au cei 7 ani de-acasă. Cu meseria n-au nicio treabă, dar nu e vina lor – sunt nevinovați. E de vină sistemul educațional prost conceput.

      Faptul că ajung pe posturi de educatori, sau pe la secretariate, demonstrează că ghidul carierei, sau cariera ghidată cum se mai poate numi, e posibil să fie (în cazul lor) pe statul de plată al anepeului. De fapt, unii dintre acești absolvenți sunt așa de valoroși, încât chiar acolo îi poartă ghidul carierei. În nevinovăția și supercompetența lor, chiar la anepeu ajung.

  4. Da, Andrei, aşa e cum spui. În în cazul societăţilor comerciale cu capital privat, promovezi. Dar nu cum îţi imaginezi sau speri tu, arzând etape, ci pas cu pas, treaptă cu treaptă. Nu vei ajunge NICIODATĂ, într-un hipermarket, de exemplu, din manipulant, senior manager. Până la acel moment, eficienţa, optimismul şi celelalte aptitudini ţi le-ai dovedit în “calitatea” de manipulant. De asta se şi numeşte carieră profesională şi nu speculaţie la bursă.

    Să fim măcar o dată serioşi şi cinstiţi. Cel puţin cu noi înşine.

    Până una-alta, Hai Steaua!

  5. Nu inteleg de ce ne trebuie ghid cata vreme avem Lege.Doar asa sa vedem ca ANP-ul lucreaza ?
    Se arunca cu titulatura de ” politist” pai asta tot in lege trebuie sa se prevada,pentru astea trebuie sa se bata ANP pentru modificari in Legea 293, punct.Restul sunt discutii sterile si multa propaganda .

  6. Majoretelor care fac tumbe spectaculoase pt. pastrarea tarelor sistemelor de promovare liniare si incorsetate de conditii formale, le sugerez sa priveasca la domeniile in care acestea se aplica cu atata “succes” de ani de zile: politie, invatamant, domeniu sanitar s.a Va place cum arata?

    In privat prostiile astea nu exista, daca esti bun (eficient, eficace, optimist si cu temele la zi) promovezi. Daca nu, ramai simplu vanzator si dupa 300 de ani de vechime si 100 de diplome de studii.

    1. Mai usor cu acea competenta in privat.Pesemne ca nu ai avut “norocul” sa dai peste “competenti”.daca vrei un exemplu suna la emag si intreaba pe aia/ala de iti raspunde unele chestii despre un produs.Ai sa vezi atunci competenta.Mergi la banca si intreaba de ce iti creste dobanda cand ea ar trebui sa scada conform formulei de calcul.Mergi cu masina in service si spune ca ai o problema mecanica si vezi ca iti pune testerul pe masina si asta e cam la toate service-urile indiferent de marca.nepotism? E plin si la privat neneSi mai putem continua.

      1. Pai asta spuneam. Cand suni la eMag iti raspunde vanzatorul care poate fi un tantalau, si care daca ar avea 10 ani vechime, l-ai pune director de magazin, dupa logica proiectului Ghidului carierei pe unii dintre colegi il sustin.

        Noi vb de functii de conducere si de promovarea in astfel de functii.

        1. Culmea e ca mi-a dat transferul la alt sector/departament unde se presepunea ca se pricepe ala de trebuia sa ma lamureasca.

  7. Culmea este ca nu ma doare. Fac parte din “tagma” celor cu functii de conducere. Dar asa cum zicea si domnul Raileanu, si asa cum am scris si eu ieri, acest Ghid al carierei este mai restrictiv ca legea, (293) introduce anumite conditii prohibitive si discriminatorii pentru agenti, in comparatie cu ofiterii de executie.

    Mi se pare ca acest Ghid al carierei, ghid ce trebuia sa parar dupa ce se modifica Legea 293, nu are alt scop decat acela de a fi o veritabila “nota de fundamentare” in vederea anularii unui drept deja castigat de agenti pentru a avansa in alta categorie profesionala.

    Conditiile referitoare la ocuparea functiilor de directori si directori adjuncti mi se par insa foarte pertinente. Doar atat insa. Restul e cancan si praf in ochi. Discriminatorii pe fata. Art. 14 e inclus in cele doua articolele anterioare. Acest articol priveste clar agentii si va fi motivul in baza caruia se va modifica o lege.

    1. Ai dreptate. De ce sa nu participe la concurs si personalul contractual sau chiar si persoanele private de libertate. Poate ar fi bine sa fie imputerniciti pana la ocuparea postului si cei care lucreaza la fabrica de cuie.

      1. Ideea este urmatoarea:vrei sa fii ofiter din “prima”? Du-te la Academie! Vrei sa fii ofiter ” pe “ocolite” sau dintr-a 2-a? Du-te putin la Tg Ocna,mai lucreaza ca agent citeva zile,mai lucreaza ca ofiter cu functie de executie citeva ore….si pe urma ajungi sef de sef! Asta e discrimanare monser?Nici grasimile de pe burta(abdomen) nu se ard din prima,daramite etapele carierei (de piatra seaca)!Ca sa fii profesor universitar,nu pleci de la preparator? Ce….. spui,dom’ne, eu am lucrat ca student citiva ani,am stat cu diploma in rama citeva zile(sau decenii) ..si sint indreptatit sa fiu macar lector daca nu conferentiar!

        1. @blandule Ben: uiti ca in urma cu cativa ani actualul sef de tura era fostul ofiter de serviciu care avea un grad de subofiter sau ulterior de agent?? functia de sef de sectie trebuie sa fie functie de conducere? mai gandeste-te putin! avand in vedere prevederile o.g. 77/2013 cam cati subordonati are acesta?

          1. Domnule Raileanu
            De asta data v-ati indepartat de subiect.Argumente:1)Daca doriti o comparatie intre cei doi actori,actualul ST este fostul OC(of la continuitate);nici macar lst-ul nu este fostul os.2)actualul st conduce puscaria 16 ore din 24;3)actualul st are atributii largi pe gestionarea incidentelor.Refertor la SS,acesta are atributii de conducere si are in subordine citiva agenti conf og77/2013.Banuiesc ca nu sinteti la curent cu toate,dar subiectul meu cu cel deschis de dvs sint diferite si nu se completeaza. Daca mai aveti ceva dubii ,va pot ajuta . Ptr aceasta mai cititi de citeva ori postarile mele anterioare ptr a intelege mesajul Cu mult respect,acelasi blindul Ben(si ptr domnia voastra)

    2. Doamnelor si domnilor
      Am vrut sa stau deoparte de subiectul cu promovarea agentilor ,dar nu pot cind vad ca se insista cu vaicareala nefondata.Cum sa ajungi din agent,cu functie de executie, direct director?Unde s-a mai vazut asa ceva decit la puscarie!N-ai sa vezi la politie ca agentul cu studiile lui superioare ajunge “din prima”macar sef de sectie,nu mai vorbesc de sef de inspectorat!Dar,ca sa nu ne comparam cu altii ,si in special cu normalul,va spun ca nu este vorba de nicio discriminare.Ofiterul,proaspat absolvent al Academiei,ocupa temporar(sau pina la adinci batrinete) o functie de executie in aceeasi categorie.Agentul,fiindca s-a saturat sa mai fie agent,vrea sa ocupe o functie de conducere intr-o clasa superioara!Este ca si cum ai trece din clasa a 8-a direct la facultate,ba mai mult, vrei sa-ti dai doctoratul fara a absolvi liceul!N-ai sa vezi invatator cu studii superioare ca sustine concurs ptr postul de director pina cind nu ocupa o functie de profesor (cu gradul didactic I).Nici macar profesorii cu gradul 2 nu pot participa la concurs!Te angajezi agent ,dar vrei sa si conduci peste noapte,numai ca stii tu ca esti genial si este suficienta practica de agent.Orice cariera incepe cu functii mici si ….treptat se ajunge la functiile babane,fara a arde etapele.Aveti exemple in sport,literatura,stiinta…etc.Stati potoliti,ca de acum poate se face dreptate!Personal nu mai vad eficienta gradelor profesionale,daca “sub”…ocupa o functie superioara inspectorului sau comisarului! Ori, agentul este pe o functie superioara ag sef principal! Asta e cariera? Poate de piatra!

  8. Cand intra in vigoare ghidul carierei? Concursul pentru functiile de conducere, programat in aceasta iarna, se va demara dupa intrarea in vigoare a ghidului ? Se cauta o gaselnita pentru amanarea concursului ? O solutie ar fi sa se demareze concursul pentru functiile de conducere cat mai repede respectand conditiile din ghidul carierei, conditii care sunt bine enuntate, cu exceptia persoanelor imputernicite, care ar trebui sa se supuna la aceleasi conditii.

  9. Alexvaio, pe tine te deranjează, de fapt, introducerea unei etape preliminare în cariera agenţilor, în sensul că vor trece mai întâi în corpul ofiţerilor, ulterior putând pretinde să acceadă pe funcţii de conducere. Ori, pentru aceast salt, cele două examinări de care pomeneşti sunt mai mult decât necesare.

    Că te doare sau nu pe tine, e una, dar mie mi se pare normal, natural şi logic.

    1. @ un cititor: care ar fi problema daca agentii ar participa la functii de conducere? avem in prezent agenti care executa atributiile postului de sef birou resurse umane, sef tura , sef sectie si care bineinteles nu sunt platiti! dar la o simpla analiza observam ca agentii care au promovat pe functiile de sef sectie, sef tura, sef serviciu reprezinta cel putin 75% din efectivul de ofiteri din sistem si pana in prezent nu am auzit ca vreunul dintre acestia sa fie dat afara pentru munca necorespunzatoare sau sa fi defectat pentru alte probleme legate de serviciu!Pai daca vorbim de etape preliminare sa introducem un examen si la trecerea din corpul ofiterilor inferiori in corpul ofiterilor superiori! Altfel , ne trezim cu prezenta ”hemoragie” de comisari-sefi!

  10. Aceiasi gandire lineara, unidimensionala. Miezul intregului Ghid graviteaza in jurul limitarii accesului la functiile de conducere de nivel superior. Conditiile referitoar la vechimea minima si calificativul din ultimii 3 ani, dupa parerea mea, sunt inutile.

    Ca un simplu argument, un om cu 8 ani vechime in sistem si cu inca 10 in privat poate aduce un altfel de mentalitate, un alt set de abordari, tehnici sau instrumente de lucru, odata ce a inteles particularitatile mediului in care lucreaza.

    Avem un OMJ care reglementeaza subiectul concursului pt. functiile de conducere. Opinia mea este ca Ghidul ar trebui sa “ghideze” politistul de penitenciare cu scopul de a-si dezvolta abilitati, nu de a indeplini conditii formale.

  11. Articolul 14 din Ghid este prohibitiv si discriminatoriu pentru agenti. Nu era nevoie de el cat timp artiocolele 12 si 13 sunt de natura a asimila si agentii la conditiile mentionate.

    Mai mult de atat intre agenti si ofiteri se face o mare diferenta, primii fiind obligati sa indeplineasca o conditie in plus, total discriminatorie: b) să fie declaraţi “apt medical” şi “apt” la testarea psihologică organizată în acest scop;

    Se stie foarte bine faptul ca aceasta etapa, etapa ce nu apare la cei ce sunt ofiteri, va duce la eliminarea agentilor prin noua forma de la a participa la un concurs.

    Daca nu se elimina art. 14 este clar ca sindicatele au pactizat cu inamicul public nr. 1 al agentilor.

    1. Domnule coleg, sindicatele nu au pactizat cu nimeni. Nu FSANP. FSANP incearca conturarea unui ghid cat mai flexibil ascensiunii in carierea a lucratorului. De ce am pactiza ? Care ar fi motivul?

  12. ”art. 9 (2) Ocuparea funcțiilor vacante de conducere se poate face prin imputernicire, fară a fi necesara indeplinirea condiţiilor de vechime stabilite la art. 10 – 13, după caz.
    (3) Pentru a participa la examenul/concursul organizat în vederea ocupării unei funcţii de conducere vacante, poliţiştii de penitenciare trebuie să fie declaraţi “apt medical” şi “apt” la testarea psihologică organizată în acest scop”
    doua inadvertente: 1. de ce la imputernicire se excede criteriul de vechime, din moment ce la procedura de concurs este obligatoriu?.2. de ce la imputernicire nu apare obligatorie ” testarea psihologica” Dupa cum specifica art. 9, alin 2 se poate imputernici pe o functie de conducere un ofiter fara a I se aplica criteriul obligativitatii vechimii, dar nu si cel al excluderii testarii psihologice!

    1. Mie mi se pare pertinent punctul dvs. de vedere. Acest ghid al carierei e o găselniță de la MAI, unde un copy-paste generos a făcut minuni. Nu lipsa de originalitate e deranjată, ci anumite modificări care apar acolo la condițiile care ar trebui îndeplinite.

      Sunt deci interese de acoperit și în această direcție.

      Era de așteptat un act normativ care să cuprindă modalitatea de recrutare a personalului, desfășurarea examenelor, etape ale formării profesionale și principii deontologice. Adică, un singur act normativ nu mai multe, cu anexele de rigoare.
      Măcar dacă s-ar institui obligativitatea recrutării personalului din sursă internă tot ar mai fi ceva, sau măcar limitarea accesului în sistem a acelor care au o pregătire de specialitate care nu se regăsește în școlile de pregătire a agenților și ofițerilor (de ex. intendență, personal medical, etc.).

Comments are closed.