254: Sistemul penitenciar pus în fata faptului implinit

254Legea 254 din 19 iulie 2013 privind executarea pedepselor… pune sistemul penitenciar în fața faptului împlinit.

Luat prin susprindere, cum ia zăpada în miez de iarnă pe aleșii neamului, sistemul penitenciar românesc se leapădă de aproape-răposata 275/2006 – lege a executării pedepselor privative de libertate și va îmbraca în scurt timp o nouă haină: Legea 254/2013 – Noua lege a executării pedepselor… O lege, al cărei croitor încă lucrează la Regulamentul ei de aplicare. Zvonurile spun c-am avea unul finalizat.

Ca un apendice upgradat al vechii legi 275, pravila 254 prevede câteva noutăți:

–         Supravegherea electronică la distanţă;

–         Audierile prin videoconferinţă;

–         Aplicarea provizorie a regimului de executare;

–         Diferențierea regimurilor de executare și în funcție de modul de acordare a drepturilor;

–         Citarea în fața instanței și a administrației penitenciarului care poate pune concluzii.

Impactul financiar în ceea ce privește aplicarea noii legi de executare a pedepselor nu este unul foarte mare, dar, având în vedere slaba finanțare a sistemului penitenciar acesta s-ar putea face simțit.

În mod clar, noua lege 254/2013 va afecta profilarea penitenciarelor, căci va creste numărul detinuți clasificați în regim închis, probabil și în regimul de maximă siguranță, iar această creștere se va întâmpla într-un timp relativ scurt. Administrația Națională a Penitenciarelor (ANP) va trebui să modifice contoversata Decizie privind profilarea penitenciarelor.

30 thoughts on “254: Sistemul penitenciar pus în fata faptului implinit”

  1. ….Stiti cum este….tot mereu invatam si invatam si mereu invatam?Cert este ca nu sunteti si nu aveti sprijinul ANP,voi ce lucrati in PNT.

  2. Din pacate raspunderea noasta, a functionarilor publici cu statut special, a ramas aceeasi. Daca de la data de 01.02.2014 nu vom aplica corespunzator Legea 254 cine ne va crede ca nu avem norme de aplicare. Raspunderea este aceeasi, prevazuta de acte normative ce nu s/au modificat (293/2004, 2856/2004). Cine o sa ne apere?….

    1. O sa va apere sindicatul, caci acesta este rolul lui, nu acela de a imparti bani de sarbatori, cadouri de “zile mari” sau de a fi “casa de ajutor reciproc” a oprtunistilor materialisti.
      Deja anticipez reactia profanatorilor de principii care se cred mari descoperitori de solutii pururea obiective.

          1. Da domnule Dorobantu….sa vorbim la obiect……ce poate face sindicatul in fata procurorilor?

  3. Iar are domnul DR:Miller de învățat pentru concursul de director la Penitenciarul Brăila.Oare mai poate?
    Când s-a prins și el care e șpârla cu Legea 275 trebuie să o ia de la capăt cu alta lege…
    Asta mai e dreptate???

    1. stimabile,stmabila ar fi bine sa-ti folosesti propriul tau nume si nu al colegei tale, poate candva,te-a ajutat.Si asa este tensionata relatia dintre cei doi, vrei sa-i vezi la UPU? Cat despre dl. Miler, nu-i purta de grija,are si puterea si capacitatea de a invata, a demonstrat-o. Cumva, iti este frica de concurenta si ai ales calea denigrarii.Rusinica!!

    2. @Rodica B.: intre un candidat la functia de director care dovedeste tenacitate si perseverenta( contrar principiilor de promovare in acest sistem) si curajul, de neglijat , de a candida din nou si un etern imputernicit director de penitenciar- care nu candidat niciodata la aceasta functie dar care a si demonstrat o incapacitate cronica de a gestiona acesta functie de top dintr-un penitenciar modelata pe o reala lipsa de asumare a unor decizii, eu aleg candidatul! dvs. ce alegeti? incurajarea acestor docili de catre A.N.P., va elimina definitiv principiile d e competitie si competenta in ocuparea unei functii de conducere. Vezi cazul directoarei de la Pelendava, actualmente un esec lamentabil al nepotismului penitenciar emulat de chestorul Bala.

      1. Din păcate astfel de oameni ne conduc fără să putem face nimic.Doamna Baboi se pare că va ieși la pensie de pe scaunul de Director SEAP…Are destulă susținere la DRS, Ioana Morar fiindu-i prietenă.Ce dacă nu a trecut niciodată peste vreo probă de concurs!
        Ce dacă este de 5 ani împuternicită???!!!
        Ce dacă a fost sancționată disciplinar că a favorizat Deținuți !!!
        Nu mai contează…
        Ăsta e sistemul…
        Mergem înainte!
        Domnul Miler, săracul a promovat totuși proba 1 de concurs pentru director SEAP.
        Ea, NU!
        Și tot ea a rămas…
        Si va rămâne!

        1. Puteti sa faceti un mic CV al acestei doamne Badoi? Cine e, de unde a venit, cine o sustine? Cine si ce o recomanda pentru a putea sta 5 ANI imputernicita…?
          1) Calitati
          2) Defecte
          Si ne-am mai dori sa stim si rezultatul acestor doua trasaturi.

          1. A fost și este soția unui domn DR. Baboi, fost ofițer la Pnt Brăila, (editat admin) domului profesor Anghene și a altora…, psiholog de meserie, atotștiutoare și un fel de Maria Tereza sistemului penitenciar românesc.
            Dar ne trebuie pagini întregi să o descriem…
            Și nu are rost…

              1. Pe noi ne interesează și moralitatea oamenilor care ne conduc…
                Nu demult s-au păruit doamnele comisar în fața unității brăilene în văzul familiilor ppl venite la vizită, de ne era rușine că purtăm aceeași uniformă cu dumneaei…
                CIRC total!!!

                1. De ce s-au paruit? Care a fost motivul de-au recurs la asemenea gest inuman? Violenta fizica e, in opinia mea, rezolvarea problemei prostului, nu a unui om inteligent.

        2. Asta unde se intampla……in penitenciarul in care un lider de sindicat se bate cu pumnul in piept k el vegheaza la aplicarea legii?…..d-nule Raileanu……

          1. @Toni Grecu: perfect adevarat ce spune colegul CICI. La Braila ,imputernicitul dir. adj s.r.s. doamna Baboi , este imputernicita de 5 ani, a picat ultimul examen la proba interviu , a fost sanctionata si in ciuda acestor realitati nefaste pentru politica de performanta a sistemului penitenciar are un puternic sprijin in persoana doamnei Morar; ca acest sprijin este conditionat material sau pecuniar nu avem dovezi dar cum nimic nu se face in acest sistem gratis ramane in suspans ipoteza.Dar pentru a nu acuza liderul de sindicat de non-combat va informez ca impotriva unei imputerniciri in care perioada de legalitate- 12 luni- a fost depasita , poate fi initiata o actiune in contencios administrativ pentru anularea deciziei directorului general prin care a fost acordata imputernicirea. Singurul factor determinant in toata aceasta actiune este existenta unei persoane vatamate . Ori in acest moment niciun membru de sindicat, interesat in aceasta cauza , nu a cerut sindicatului asistenta juridica sau consultanta pentru initierea actiunii juridice. Mi-as fi dorit acest lucru, dar unii dintre noi mai avem probleme cu curajul si demnitatea proprie, asa ca va rog sa cautati in alta parte un vinovat.Un caz similar este si la penitenciarul Tichilesti, dar acolo problema este mult mai grava, poate grupa (editat admin) va face dreptate , ce ziceti? la Braila ideea este valabila si in cazul directorului imputernicit IONESCU care in ciuda faptului ca a refuzat participarea la concursul de director de penitenciar, a primit de la onor ministru al justitiei inca o imputernicire, chiar daca pe aceasta functie au fost doi concurenti. Ei, uite cam asa vor sta lucrurile cu viitorul ” ghid al carierei” stimati colegi: nu” cine are carte are parte”, ci dimpotriva ” cine are spate are parte”. Sper ca ati observat cu totii ca si in acest viitor ghid- care sper sa nu fie aprobat in forma prezenta- imputernicirile raman la discretia directorului general, asta pentru up-gradarea conceptului de vasalitate.

            1. Nea Mitică s-a șmecherit de când e PSD-ul la putere.Nu are cine să se mai pună cu el.
              Și parcă e și mai încrezut…
              Dar atâta timp cât Peștele mare e pe val împuternicirile vin fără număr.
              Noi, doar lătrăm!!!
              Ei, mușcă!!!

            2. Multumesc domnule Răileanu!Mi-ați dat o idee bună.Eu sunt cel vătămat!
              Eu sufer de atâția ani…
              Pe mine de ce nu mă împuternicește nimeni?
              Eu,ce am?
              Chiar nu merit?

  4. Iata ca mai sunt doua zile si inevitabilul se produce.
    Am solicitat d-lui D.G.Adj. Ilie Gabriel inca de la intalnirea noastra din urma cu multe luni bune, sa nu se tergiverseze analizarea si stabilirea celor spuse de catre legiuitor in L 254.
    Pe 20 decembrie am discutat cu dl. D.G. dar si dl. ministru, primind asigurari ca totul este OK, ca exista oameni care lucreaza in acest sens, insa a venit vremea sa-i intrebam inca o data, de ce dormiti domnilor si de ce atata nepasare atata timp.
    V-ati trezit cu patru zile inainte de punerea in aplicare a legii ca nu exista prevederi acoperitoare pentru o serie de aspecte legate de CIR, de liberarea conditionata,(calculul fractiilor), si alte aspecte transmise prin adresa 18741/DSDRP/27,01,2014, pentru care se cere a se comunica propuneri si observatii argumentate pana pe 30,01,2014 ora 14, de asa natura incat onor ANP, in al 24-lea ceas sa incropeasca ceva ce sa acopere inevitabilul.
    Nu pot intelege eu ca agent gandirea laborioasa a conducatorilor nostri din cele mai inalte foruri care nu s-au deranjat sa se zbata pentru aparitia prin HG a normelor de aplicare a L 254/2013, dar si a OMJ privitor la aprobarea Instructiunilor privind evidenta nominala si statistica a persoanelor private de libertate, dar si altor acte subsecvente, inainte de data punerii in aplicare a legii.
    Mai pe romaneste, intra in vigoare si se pune in aplicare o lege, fara a se da norme de aplicare, deci o punem in aplicare dupa ureche.
    Frumos, domnilor, foarte frumos.
    Sperati in prorogarea termenului de intrare in vigoare a legii pentru a avea timp sa lamuriti ceea ce trebuia lamurit de mult.
    Vorbiti in adresa de transferarea spre PMT Craiova si Tichilesti a noilor nostri locatari, desi din 01,02 aceste doua unitati nu vor mai fi PMT-uri, si fara a se sti la momentul acesta arondarea pe judete pentru transferuri.
    Desi cu 01,02,2014 in 254/2013 se prevede imperativ ca detinutii ce fac obiectul detinerii in penitenciar nu pot sa fie tinuti intr-un centru de detentie, noi nu stim unde, cum si cu ce vom transfera pe acetia din actualele pmt-uri.
    Care va fi penitenciarul pentru tineri de care se vorbeste in lege? O alta nebuloasa despre care trebuia sa se stie, sa se ia masuri in acest sens.
    Desi in folclor se spune ca lucrul bun iese la noua luni, in sistemul nostru, se pare ca lucrul bun este imposibil de realizat.
    Dar nu va faceti domnilor conducatori probleme. Oalele se vor sparge tot in capul celor din teritoriu, vom improviza, vom cheltui mult mai mult din ce de fapt nu avem, dar ne vom lauda in fata europei cu o noua lege ce respecta directive europene, prtinzand economii fata de anul trecut cand am facut economii, in conditiile cresterilor preturilor la utilitati si implicit la hrana.
    Va doresc o seara placuta, si nu va stresati, ca oricum folclorul de care faceam vorbire mai are o zicala aplicabila ” cainii latra, ursul merge”
    Givani STERE
    Presdinte Sindicat ACVILA

  5. Faceti presiuni pe ANP si MJ sa urgenteze noul statut al Politiei Penitenciare!Sau ne apuca anul 2020???

  6. bine ca avem o noua lege de executarea a pedepsei dar nu avem o noua lege a lucratorului de puscarie, ca de nu a putut ajunde nea directorul general ca daca moa nu ajungea amana intrarea in servici…. ha, ha

  7. Acum se va face reprofilarea reprofilarii anterioare! Legile se schimba si noi tot asa raminem! Dupa 7 ani,cind am reusit sa invat L275,iata ca ea se schimba!

      1. Intradevar, reprofilarea reprofilarii reprofilarii! Se pare ca vom inhama iarasi boii cu fata la caruta si de impins, o vom impinge tot noi. Nimic palpabil, nimic pus la punct! O facem pentru ca decurg termenele, se vor duce bani din buget pentru ca si acestia trebuiesc cheltuiti si cand va fi “gata” si o sa tragem dunga de adunare vom observa ca….mai trebuie o reprofilare! Eu nu inteleg de ce nu se incearca sa se organizeze un penitenciar pe criteriul zonal, pentru ca mai devreme sau mai tarziu dragii nostrii politicieni, in vederea “cheltuirii judicioase a bugetului” vor imparti tarisoara asta in “zone de interese” si implicit o sa afecteze si organizarea noastra teritoriala. In esenta, fiecare penitenciar sa detina toate regimurile de detinere. Iti custodiezi proprii concetateni si termini cu turismul judiciar, nu mai pui apartinatorii pe drumuri, ii aduni mai repede daca iti sar gardul si nu e nevoie sa iti trimiti escortele la sute de km, la instante. Noi vrem sa reeducam rebuturile societatii, de care insasi societatea nu are nevoie, cheltuim bani cat nu se cheltuie pentru un elev, cream conditii mai ceva ca ale unui copil institutionalizat, dar nu suntem in stare sa explicam societatii care este esenta muncii noastre, Simpa titulatura de gardian cu care suntem gratulati ne arata clar ca in ochii opiniei publice nu este departe egalitatea detinut-gardian!

        1. Aveti dreptate.
          Profilarea penitenciarelor a fost un esec nerecunoscut de conducerea ANP.
          Profilarea penitenciarelor a fost o masura impusa de un director, devenit chestor, doctor, sau alt epitet din asta adnominal, prin promovarea esecului insusi.
          Gravitatea acestui esec, este ca se cheltuieste in continuare banul public pe o decizie paguboasa.
          Ar fi de apreciat ca ANP sa reanalizeze situatia profilarii penitenciarelor.

Comments are closed.