În debutul ședinței, conducerea ANP a prezentat obiectivele pe care le urmărește prin reorganizarea unităților: suplimentarea personalului care lucrează în contact direct cu deținuții (operativ, educatori, personal medical), obținerea unei pretinse economicități și diminuarea deficitului de personal. Declarațiile nu au fost susținute de niciun document oficial sau analiză prealabilă. FSANP nu acordă nicio șansă acestei reorganizări în forma propusă și cu actuala abordare. Reorganizarea stricată se combină cu multiplele probleme recurente și ignorate ale unui sistem penitenciar care se clatină sub propria greutate. Cu o lipsă totală a informării sindicatelor înainte de ședință, ”noaptea ca hoții”, ANP a vrut să introducă Șopârle în Statut.
Lipsa totală a informării sindicatelor înainte de ședință. Șopârlele din Statut create ”noaptea ca hoții”.
Deși dezbaterile de la Rodbav ar fi trebuit să stea la baza discuției, rezultatele acestora nu au fost comunicate sindicatelor decât în timpul ședinței, sub formă letrică. Sindicatele nu au avut acces anterior la nicio sinteză sau proiecție privind reorganizarea poliției penitenciare. De ce se ține secret ceva ce se pune pe masa negocierilor? Motivele sunt de neînțeles. Vineri, în sediul ANP ”s-a lucrat” la Statutul polițistului de penitenciare. Noaptea ca hoții, fără consultarea sindicatelor, s-a creat un draft care ar trebui să ajungă pe masa Guvernului pentru asumare. Ministerul Justiției (MJ) a eliminat posibilitatea ca directorulo general să-l deposedeze pe ministru de putere. Cum? Păi ANP, pe șustache, a introdus o prevedere în Statut prin care directorul general ar avea posibilitatea să modifice statele de funcții din poliția penitenciară, fără aprobarea MJ. Practic, directorul general îi fura din putere ministrului Justiției. O altă șopârlă ar fi fost ca DG și DGA să fie numiți de MJ fără concurs și să aibă grad de secretar de stat. Iată cum se vrea să se profite de o reorganizare, ca băieții oportuniști din ANP să fie secretari de stat cu puteri nelimitate, care să se poată juca cu orice funcție din sistemul penitenciar sub ochii neputincioși ai ministrului Justiției, care devena un simplu agent constatator. Tupeu, nu glumă! Se crea COLONIA ”Pușcăria”.
ANP recunoaște că nu are studiu de impact și nicio analiză financiară
Întrebat explicit de FSANP dacă există un studiu de impact care să fundamenteze reorganizarea, ANP a recunoscut că nu are. Nu a fost realizat niciun calcul al efectelor reorganizării, nu există o analiză cost-beneficiu și nu au fost consultate direcțiile de specialitate. Nu a existat un grup de lucru care să prevadă impactul acestor modificări asupra sistemului penitenciar. Nici măcar efectele sociale ale acestor măsuri nu au fost luate în calcul.
Modelul propus: penitenciare mari care absorb unități mai mici transformate în secții exterioare
Noua arhitectură prevede ca unele unități penitenciare să preia organizatoric și funcțional alte unități, care vor deveni secții exterioare fără personalitate juridică. Se desființează funcțiile de conducere de la nivelul acestor secții, iar funcțiile administrative sunt relocate la unitatea principală, în limita posturilor disponibile.
Personalul va fi împins către redistribuire sau pensionare anticipată
Funcțiile care nu pot fi absorbite de unitatea principală vor fi redistribuite către unități cu deficit de personal. Dacă acest lucru nu este posibil, angajații vor primi ca opțiuni fie ocuparea unei alte funcții în sistem, fie pensionarea în condițiile vechimii de 10/20 de ani. Efectul imediat estimat: pierderea unui număr semnificativ de angajați cu experiență și specializare.
Ce rămâne în secțiile exterioare
La secțiile exterioare vor fi menținuți în principal agenții operativi, alături de câțiva gospodari, instalatori și bucătari. În schimb, funcțiile din logistică, evidență, resurse umane, financiar, achiziții, secretariat, DPCT și altele vor fi mutate sau desființate.
FSANP solicită date concrete privind economia la buget și costurile reale ale reorganizării
Sindicatul a cerut clarificări asupra efectelor financiare reale ale măsurii: care este economia la buget, care sunt costurile suplimentare generate de relocări, deconturi, chirii, rate. ANP a declarat că nu a efectuat niciun fel de analiză financiară punctuală. Ca urmare, s-a propus realizarea unei simulări în cadrul ședinței.
Simulare improvizată, pe loc, fără date exacte: cazul regiunii Craiova
În lipsa oricăror cifre pregătite, s-a făcut o simulare direct în timpul ședinței, alegându-se regiunea Craiova, unde PMS ar urma să preia Pelendava și CD Craiova. Simularea s-a concentrat pe comasarea funcțiilor din structura economică. Analiza a fost subiectivă și lipsită de consistență, motiv pentru care s-a stabilit ca ANP să revină până la 5 august cu date clare. Măcar în data de 5 august să avem parte de seriozitate și date exacte.
FSANP impune ANP să prezinte până la 5 august cifre reale și complete
Datele solicitate de FSANP sunt: necesarul de funcții la unitățile principale, funcțiile păstrate în secțiile exterioare, numărul personalului eligibil la pensionare, câte posturi câștigă operativul și reintegrarea, impactul financiar privind drepturile de personal și economia estimată în urma reorganizării. Aceste date trebuie furnizate pentru toate unitățile supuse comasării.
Reorganizare în lanț: se vizează și penitenciarele mamă pentru eliberarea de posturi
Pe fondul comasărilor, ANP estimează că unele funcții (posturi vacante) vor putea fi redistribuite unităților penitenciare cu deficit. Dar acest transfer implică rescrierea statelor de funcții, adică reorganizarea penitenciarelor-mamă. Scopul: vacantarea artificială a unor posturi prin pensionări anticipate, care pot facilita mutarea unor angajați din alte unități.
Penitenciarele-spital, și ele vizate de desființare și comasare
ANP a prezentat două variante pentru aceste unități. Prima: desființarea penitenciarelor-spital și trecerea lor în subordinea penitenciarelor în care funcționează fizic (Gherla preia Dej, Rahova preia Spitalul Rahova, Jilava preia Spitalul Jilava, Constanța preia Spitalul Constanța, Mioveni preia Spitalul Mioveni). A doua care derivă din prima, o modificare: păstrarea unui penitenciar-spital central la București prin unificarea Spitalului Rahova cu Spitalul Jilava.
Sindicatele s-au dovedit mai coerente decât conducerea ANP
În concluzia celor 5 ore de discuții, FSANP constată că sindicatele – deși nu e misiunea lor să construiască strategii de reformă – au fost mai coerente, mai raționale și mai ancorate în realitate decât conducerea ANP, care acționează haotic, fără plan, fără fundamentare și fără capacitatea de a înțelege consecințele propriilor decizii.
Reforma, dacă e impusă de MJ sau este inițiată de ANP, riscă să devină un eșec cu efect de bumerang
Dacă măsurile vin la presiunea Ministerului Justiției (MJ) și sunt forțate într-un ritm accelerat, fără bază profesională, fără transparență și fără analize, rezultatul va fi contrar scopului urmărit. Dacă măsurile vin de la Administrația Națională a Penitenciarelor (ANP) fără o analiză reală de impact, acestea vor fi catastrofale pentru scopul penitenciarelor și dramatice pentru drepturile polițiștilor de penitenciare. În timp ce problemele reale ale sistemului se acutizează, resursele ANP sunt consumate pe o reformă improvizată. Șefii ANP nu mai sunt concentrați pe problemele recurente ale poliției penitenciare, care netratate, devin bombe nucleare. I-am transmis această situație directorului general că ANP se deconectează usor de la unitățile penitenciare care fierb. De câteva zile nimeni nu se mai gandește cum să iși desfășoare activitatea corespunzător, ci se gândește la propria persoană. Apar abuzuri, apar deficiențe, apar tensiuni. Totul se strică în contextul în care ANP nu mai are bani pentru a asigura misiuni de control în teritoriu. FSANP nu acordă nicio șansă acestei reorganizări în forma propusă și cu actuala abordare. Reorganizarea stricată se combină cu un sistem penitenciar care se clatină din cauza multelor probleme care-l cocoșază zilnic.
Bună ziua. Pensionarea anticipată 10/20 implică și penalizări la calculul pensiei?
Nu.
10/20 cred ca este zahar praf in ochi. Sa explic de ce. Reorganizarea se face in doua feluri. Prin HG, sau prin manevrarea statelor de organizare. DGP/ANP le cunoaste pe ambele. Incepeti sa va prindeti? Sopirla e un fffff mare zmeu. Cea mai usoara metoda este manevrarea statelor, chem unitatile la ANP impreuna cu liderii locali de sindicat si le pun in fata faptului implinit. In contextul in care nu exista bani de pensie, Bolojan nu va da un leu pe reorganizare cu pensionare, deci nu va trece niciun HG cu 10/20. ANP e acoperit, “stiti noi am incercat”, dar in acelasi timp au si prerogativa modificarii statelor in buzunar. Reorganizare facuta in asa fel incat cativa pica tot in picioare. Chiar pe mai moale… DG/DGA devin secretari de stat, YUMMY! Autorul manevrei domnul Romanu. Multumim! Galbenii nici macar nu au publicat stirea cu manevra finului!
Marinescu/ministerul sunt vinovati. Prea vinovati chiar. Nu vi se pare suspecta tacerea MJ? Din nou, sa explic. Bugetul gaurit pe 2025 a fost proiectat in 2024 dar aprobat tarziu in 2025 februarie cu mii de modificari. Halchin, Sdirna de la ANP, Gorghiu/Marinescu si economicul din MJ. Ei au batut palma pe buget. Marinescu numit in decembrie 2024. Ca de obicei s-a mers pe 80% cu aceeasi visatoare promisiune a rectificarii. Insa MJ a stiut ceva chiar atunci. Celelate structuri din subordinea MJ au buget integral. Doar ANP a ramas pe dinafara. Dubios. Halchin in momentele, din ce in ce mai dese spre final, de isterie egoista, spunea ca nimeni nu a platit vreodata pentru el. Acum se pare ca plateste un intreg sistem. Bugetul gaurit este in culpa a doua persoane Halchin si Marinescu. Consecintele le traim din ce in ce mai intens. Castanele sunt scoase din foc cu mana lui Burcu de un ministru care paseaza problema creata chiar de ministerul sau, ca ordonator principal. Si tace, nu spune nimic. Burcu ne explica, in locul lui Marinescu, ca nu se poate. Vrajeala si minciuna. Pentru Ministerul Sanatatii s-a identificat posibilitatea alocarii a 10 miliarde de lei in plus fata de bugetul aprobat pe 2025. Acolo un barbat e ministru. SURSA – 21 iulie 2025 — Pentru sistemul sanitar este necesară o rectificare suplimentară de 10 miliarde de lei, a afirmat, luni, premierul Ilie Bolojan Agerpres. Multumim Halchin , multumim Marinescu, multumim MJ.
Ma astept ca Burcu sa fac un gest de onoare. Este inadmisibil sa accepti mizeria aruncata de MJ ca fiind problema sistemului penitenciar, cand in fapt, problema este generata chiar de MJ. Marinescu trebuie sa identifice solutia. NU ANP. Iar daca pentru alte ministere se pot aloca mizilicuri suplimentare de 10 miliarde, mesajul ca nu se poate nu e credibil. E doar o manipulare ieftina. Prin urmare, sper ca Burcu sa faca pasul in lateral si sa nu accepte mizeria asta. Da, sunt sigur ca vor fi altii care sa accepte mizeriile ministerului, romanu, stanciugelu, sunt doar cateva exemplare fara coloana. Dar nu Burcu.
Mila imi este de cel care cauta adevarul in minciunile spuse de altii! Nu exista cifre, nu exista analiza de impact, nici nu vor exista. Simple aproximari pot fi oferite, sistemul nu are instrumentele necesare sau oameni capabili pentru a face asemenea analize. Unele date vor fi vandute ca realitati, in fapt vor fi gogosi, facute de oameni demotivati care inteleg doar ca Burcu vrea sa ajunga secretar de stat si pentru asta jertfeste un sistem. Eu, totusi cred in importanta gesturilor de onoare.
Atunci în situația dată,daca se iese practic fara penalitati,se pot cumpara cateva luni de vechime in muncă pentru atingerea pragului de 20 de ani,sau se consideră tot pensie anticipata partiala?Am înțeles că se mai poate cumpăra vechime doar pentru limita de vârstă! Ms
E pericol cu cumpărarea anilor vechime.
Din ce ne spuneți dle presedinte intelegem că acest dmn stimabil director general B… a rămas repetent la capitolul management. Dincolo de o reforma echilibrată, de soluții concrete, constatăm cu regret că astfel de personaje nu au capacitatea de a organiza intalniri cu adevărații specialiști din cadrul sistemului penitenciar care în urma unei analize, dezbateri să vina cu soluții concrete in reformare sistemului poliției penitenciare.
Cu o echipa de specialiști dictată de dl B… , care a decis sa transpună pe hârtie idei fără hundament într-un timp record la semnalul clopoțelului, un proiect de reforma care aduce haos și plecări din sistem a unor profesioniști în ideea că vom asigura un buget până la sfârșitul anului, eu spun d-le președinte că tot ce am învățat despre valori, echilibru si bună functionare a acestui sistem care s-a demonstrat în acești ani că funcționează se duce într-un colaps total în care nu primează decât dorința dlui B…., de a ieși in fața cu ,, Am făcut si noi”.
Este regretabil că oamenii cu experiență, formati într-o perioada lungă de timp cu multe calități care aduc siguranță acestei meserii vor pleca datorita acestei reforme in pensie la vârste de 40 de ani creând și mai mari găuri bugetul acestei țări.
Sper sa aveți puterea sa stopati aceste reforme la comandă, care nu fac altceva decât să creeze tensiuni, nesiguranță si un sistem fără valori.
Eliminați pe acești conducătorii care nu fac altceva decât păteze acest sistem.
Păi fraților din ce citesc aici la dvs domnule Dorobanțu , doreau capii ANP să ne cam pună în fața faptului împlinit . Tot noaptea? Tot noaptea ? Nu s-au gândit ca nu orice noapte e un sfetnic bun ? Nu s-au gândit cu siguranță , era mare ceas de taină ca doar singurul țel era reorganizarea și șopârlele astea de care spuneți dvs, dar ce zic eu șopârle ca sunt dragoni de komodo. Domnule Dorobanțu nu ne dorim nicio reorganizare , ne dorim să îmbunătățim sistemul actual , nu să ne ducem în cap , s-asa suntem vitregiți de lipsa acută de personal , de artificiile pe care trebuie să le facem să suplinim oameni . Mai marii să se reorganizeze ei pe ei . Oamenii sunt agitați , de la aflarea veștii de așa-zisa “reorganizare” toată lumea e bulversată .
Cum oare sa iti bati joc de viata si sanatatea atator oameni si a familiilor lor, domnule burcu? Ce stabilitatate si certitudine, predictibilitate ofera sistemul, daca dumneata care te bateai cu pumnul in piept ca esti cu oamenii, ca esti lider, ii decapitezi din proprie initiativa? Deci eu care am sustinut un concurs pentru funcția de conducere, ma dai afara ca si cum iesirea la pensie e o favoare pe care noi, prostii, care (daca) indeplinim conditiile, ar trebui sa o apreciem, poate chiar sa iti multumim, dar, in schimb, lasi functii vacante de conducere sa fie ocupate de ani de zile prin imputernicire de toi lingaii. Care e logica, echitatea, economia? Cum motivezi oamenii? Stii care e atmosfera in unitati, asa de curiozitate, nu ca te-ar interesa……Ai idee ca oamenii plang, sunt disperati, unii au ajuns la UPU cu atacuri de panica, li s-a prescris retete cu calmante??? De ce? Pentru ca viitorul lor profesional si viata de zi cu zi este in mainile unora ca tine (cine te crezi????? sa te joci cu destinele oamenilor????), care cu orice pret tine de functia pe care se cocoață fara concurs. Care-i vina noastră, că am fost creduli in legile sistemului și in oameni de-al de tine care pozau in binevoitori pana s-au vazut cu ciolanul, Iudo? Ca am fost prosti, ca am crezut in tine, ca am invatat si am mers la examene, asta e pedeapsa? Sa dea Dumnezeu sa ai parte de linistea pe care ne-o oferi noua si familiilor noastre, sa dormi noaptea exact cat dormim si noi si sa sa traiesti toate sentimentele si starile noastre si tu si in calitate de parinte, iar cand vei pleca din sistem sa o faci exact in aceleasi conditii in care vei face tu cu noi. Nu uita, totul se plateste pe lumea asta….. Ministrul Justitiei spunea ieri referindu-se la judecatori: ”foarte importantă este stabilitatea, respectarea principiilor fundamentale care să asigure constituţionalitatea legii, pentru că nu ne dorim un experiment, ci ne dorim o reuşită. (…) De aceea, eu consider că magistraţii nu sunt vinovaţi pentru că au un anumit statut. El a fost stabilit prin legi.” Asadar, domnule burcu, prin analogie, CARE ESTE VINA NOASTRA ca avem un statut special, dar cu multe riscuri, stres si privatiuni? Pe astea nu le luati in calcul sa ne sustineti, in loc sa ne aruncati ca pe o masea stricata????? De ce nu vad astfel de mesaje de la dvs catre noi si guvernanți?????? Poate am eu pretentii de la cine nu trebuie……….. In incheiere va doresc sa va ganditi daca ceea ce vreti sa ne faceti noua, v-ar conveni sa experimentati si dvs si membrii familiei dvs. Daca da, asa sa va ajute Dumnezeu!
Penitenciarele mamă înseamnă penitenciarele regionale ? Mă refer la fraza ”acest transfer implică rescrierea statelor de funcții, adică reorganizarea penitenciarelor-mamă. Scopul: vacantarea artificială a unor posturi prin pensionări anticipate, care pot facilita mutarea unor angajați din alte unități” ? Mă gândesc că sunt anumite funcții din penitenciarele regionale care pot fi vacantate prin pensionare anticipată parțială .. pentru a exista locuri să se transfere colegii din penitenciarele care devin secții exerioare.
Ce facem cu colegii angajați în ultimii ani care trebuie să fie mutați dar nu au locuri în penitenciarele regionale ? NU trebuie lăsați fără loc de muncă. Sunt multe funcții din penitenciarele regionale care pot fi vacantate prin pensionare anticipată parțială (25/15 dar nu au vârsta) pentru a face loc colegilor tineri care vin din penitenciarele desființate.
Felicitari domnule presedinte pt ca sunteti singurul om cu putere care are curajul sa spuna adevarul. dvs ati fost intotdeauna corect si transparent si probabil de asta nu sunteti agreat. ocuparea functiilor de dg si dga fara concurs….. ce amuzant nu? ii e teama dl burcu sa dea vreun concurs sau ce????
ii multumim toti pentru cum isi creeaza cariera oe distrugerea destinelor noastre. Felicitari! sa nu uitati dl burcu ca Dumnezeu e sus!!!
Burcu le scrie tuturor pe fb ca ii invita la ANP sa le demonstreze prin cifre ca reforma e necesara si el n-a fost in stare sa scoata 3 excel-uri cu cifre si situatii pentru a prezenta sindicatelor. Asta chiar ne prosteste pe fata
Scăpați domne de aceste idei geniale. Sistemul nu are nevoie de reorganizări. Ce înseamnă discriminarea asta între angajați? Dacă era nevoie de măsuri, se luau într-un mod unitar la nivelul sistemului. De ce nu vă înțelegeți cu celelalte organizații sindicale pentru proteste? Dacă aceste măsuri nu implică întreb personalul, oamenii cu siguranță sunt solidari. Nimeni nu își dorește o asemenea bazaconie.
Asta nu este reformă. Este o anexare în stil imperial.
Trăim, se pare, într-o epocă în care micile unități penitenciare devin victime ale unei „reforme” care miroase a epurare administrativă și a centralism excesiv. Nu pot să nu compar această strategie cu planurile de expansiune ale imperiilor de altădată – când marile puteri „civilizatoare” invadau teritorii mai mici sub pretextul progresului, iar apoi ștergeau identitatea locală sub tăvălugul uniformizării.
Penitenciarele mici – comunități funcționale, cu reușite profesionale, cu resurse umane bine sudate – trebuie cucerite și alipite „tronului central” al unor unități mai mari. Cei care au obținut cu muncă și sacrificii posturi de conducere au de ales între exilul pensiei anticipate sau supunerea oarbă într-o funcție de execuție. Cei cu funcții de execuție speră să rămână cât mai aproape de familii. Niciun calcul nu arată ca s-ar face economii. Suplimentăm personal în câteva unități favorite – cu sacrificarea altor angajați, cu costuri suplimentare și cu perspectiva unor dificultăți imense de gestionare a acelor unități, după “alipire”. Reformă? Nu, mai degrabă o campanie de cucerire în stil mongol, rapidă, necruțătoare, și aparent justificată de o viziune „strategică”.
Se schimbă harta administrativă a sistemului fără dialog, fără evaluări reale de impact, fără respect pentru oamenii care au ținut zidurile acestor unități mici în picioare. Și ca în orice anexare forțată, se promite „unificare”, dar se produce haos, incertitudine și dezrădăcinare profesională.
Să nu ne amăgim. Această așa-zisă reorganizare nu este o reformă. Este o operațiune de topire a diversității sistemului într-un cazan de aluminiu administrativ. Cine rămâne în picioare? Doar cei care acceptă să poarte armura unui sistem care și-a pierdut umanitatea și rațiunea strategică. Doar atât se poate?
Bună ziua domnule președinte. Dacă am achiziționat un imobil în localitatea unde este situată și unitatea în care lucrez am fost eligibil pentru o cotă parte din rată și pe urmă m-am căsătorit iar soțul/soția deține un apartament într-o localitate vecină îmi va fi tăiată rata?
Exista riscul.
Dacă legea rămâne la fel există câștig de cauză în instanță? Sau trebuie sa ne gândim la divorțuri sau soții sau soțiile să vândă ce dețin până la modificarea legii?
Vedem maine.
Dle dorobantu, dvs sunteti singura salvare, trebuie avut in vedere si situatia in care am decont, sunt eligibil si peste 1 an de ex eu sau sotia primesc cota parte dintr un imobil, de ex casa la tara , mostenire de 1/4 din casa.
E absurd sa pierd decontul doar pt o mostenire venita de la sine.
Ps: ma refer in situatia introducerii conditiei de 70km, adica eu am casa in bucuresti si primesc mostenire oriunde in limita km , la 45 km de locuinta mea, e total absurd.
Referitor la comasarea si desfiintarea penitenciarelor spital, sa inteleg ca Penitenciarul Spital Targu Ocna se va desfiinta?
Nu a fost în discuție.
Ce se întâmplă cu birourile judecătorilor de supraveghere din unitățile care nu vor mai avea personalitate juridică? Din unitățile anexate…