Atenționarea ca pseudo-sancțiune, neconstituțională
sindicat

Atenționarea ca pseudo-sancțiune, neconstituțională

De foarte mult timp, atenționarea e folosită în sistemul penitenciar ca o pseudo-sancțiune. 

Dacă la Poliție atenționarea apare în lege, la Penitenciare nici măcar o aparență de legalitate n-a avut vreodată. Și, chiar dacă am tot convins ANP să dea instrucțiuni privind eliminarea acestor documente de la dosarul de personal și din practica de evaluare profesionala, obiceiul s-a păstrat.

Iată însă că o astfel de practică este neconstituțională dacă prin absurd ar fi inclusă în lege, iar Curtea Constituțională explică și de ce. Sigur, noi n-avem decât problema de legalitate, “atenționarea” nefiind la acest moment o practică reglementată pentru personalul de penitenciare.

Curtea constată în motivare că, deşi potrivit dispoziţiilor legale, atenţionarea nu reprezintă o sancţiune disciplinară şi nu produce efecte asupra raportului de serviciu, în fapt, aplicarea acestei măsuri este ataşată ideii de intervenţie cu rol în disciplinarea conduitei poliţistului atunci când a avut loc o abatere disciplinară de o gravitate redusă.

Totodată, Curtea observă că dispoziţiile art. 58 indice 1 din Legea 360/2002, prin modul lor de reglementare, nu limitează aplicarea atenţionării doar la situaţiile mai sus descrise, când a existat o abatere disciplinară.

Astfel, spun judecătorii constituţionali, aşa cum reiese din textul de lege, atenţionarea poate fi dispusă “pentru prevenirea săvârşirii de abateri disciplinare” chiar şi atunci când nu au existat abateri disciplinare anterioare.

“De asemenea, nu este prevăzută nicio condiţie cu privire la existenţa unor indicii clare că poliţistul este pe cale să-şi încalce atribuţiile de serviciu. Dispoziţiile art. 58 indice 1 din Legea 360/2002 nu fac nicio precizare în acest sens. Prin urmare, persoanele prevăzute la art.59 alin.(2) din Legea 360/2002 – respectiv persoana care are competenţa de numire în funcţie a poliţistului cercetat sau şeful unităţii ierarhic superioare, şeful unităţii sau al instituţiei de învăţământ din Ministerul Afacerilor Interne la care poliţistul este delegat sau detaşat ori la care urmează cursuri sau susţine examene de carieră, şeful instituţiei subordonate Ministerului Afacerilor Interne care exercită competenţe de coordonare şi control metodologic al serviciilor publice comunitare sau ministrul afacerilor interne, pentru poliţiştii din cadrul serviciilor publice comunitare sau detaşaţi la aceste servicii – au libertatea de a dispune atenţionarea poliţistului în orice situaţie când consideră că este necesar ‘pentru prevenirea de abateri disciplinare’, independent de conduita poliţistului. Măsura nu produce efecte juridice, astfel că atacarea sa în instanţă este, de principiu, lipsită de interes”, se menţionează în document.

Cu toate acestea, Curtea apreciază că, deşi lipsită de efecte juridice, măsura atenţionării poate avea un impact psihologic semnificativ.

“Astfel, aşa cum s-a arătat şi mai sus, măsura poate fi aplicată atunci când a avut loc o abatere disciplinară. Dispoziţiile art. 58 indice 1 din Legea 360/2002 nu fac însă nicio distincţie faţă de ipoteza când măsura este aplicată doar în scop preventiv, fără a fi avut loc nicio abatere disciplinară, fapt ce poate genera confuzii şi naşterea unor prezumţii că în conduita profesională a poliţistului au existat abateri şi în această ipoteză.

Simpla intervenţie preventivă, prin atenţionare a poliţistului, contribuie la crearea unei imagini despre acesta că este susceptibil de a încălca îndatoririle de serviciu, chiar dacă nu există dovezi în acest sens, fapt ce contrazice prezumţia de nevinovăţie consacrată în art.58 indice 2 lit.a) din Legea 360/2002, potrivit căruia ‘prezumţia de nevinovăţie – poliţistul cercetat este considerat nevinovat pentru fapta sesizată ca abatere disciplinară atât timp cât vinovăţia sa nu a fost dovedită'”, arată instanţa constituţională.

Potrivit CCR, chiar dacă atenţionarea nu produce efecte juridice, ea contribuie, în mod evident, la crearea unei imagini despre conduita profesională a poliţistului, având un impact incontestabil asupra aprecierii subiective ce are loc cu prilejul dispunerii unor măsuri cu privire la cariera acestuia.

În plus, chiar dacă raportul de serviciu al poliţistului presupune subordonarea acestuia faţă de şefii ierarhic superiori, Curtea apreciază că această subordonare trebuie clar circumscrisă îndeplinirii sarcinilor de serviciu şi nu trebuie să creeze posibilitatea generării unor situaţii abuzive ori şicanatorii din partea superiorului ierarhic asupra subalternului, de natură să afecteze demnitatea acestuia.

“Or, faptul că textul de lege nu condiţionează atenţionarea de existenţa unor situaţii concrete, obiective, care să justifice această măsură a şefului ierarhic, poate constitui terenul manifestării unor acţiuni care au ca simplu temei doar dorinţa de exercitare a autorităţii faţă de o persoană aflată într-o poziţie subordonată şi care nu dispune de un mijloc eficient de apărare.

Este uşor de imaginat că textul de lege criticat poate genera situaţii în care subalternul este supus unei atitudini şicanatorii, de natură să exercite o presiune psihologică asupra acestuia şi să afecteze demnitatea sa. Or, chiar dacă poliţistul subaltern doreşte să conteste în justiţie măsura dispusă potrivit art.58 indice 1 din Legea 360/2002, este dificil de conceput cum instanţa de judecată va aprecia temeinicia unei asemenea măsuri şi efectele juridice concrete, de vreme ce textul de lege subliniază că ‘nu produce consecinţe asupra raportului de serviciu'”, explică judecătorii.

În egală măsură, Curtea apreciază că o reglementare care permite, prin lipsa de precizie şi claritate, comportamente abuzive ori discreţionare care generează efectele mai sus arătate “este incompatibilă cu demnitatea umană”.

Curtea apreciază totodată că dispoziţiile art. 58 indice 1 din Legea 360/2002, prin reglementarea lipsită de precizie cu privire la condiţiile în care poate fi dispusă atenţionarea poliţistului, “sunt apte să genereze comportamente de natură a afecta demnitatea persoanei”, contravenind astfel prevederilor art.1 alin.(3) din Constituţie. AGERPRES/(AS – autor: Mihai Stoica, editor: Mihai Simionescu, editor online: Ady Ivaşcu)

În context

https://www.fsanp.com//2020/03/20/pedepse-de-pana-la-15-ani-de-inchisoare-pentru-zadarnicirea-combaterii-bolilor/

https://www.fsanp.com//2020/10/05/lege-privind-liberarea-conditionata-declarata-neconstitutionala/

 

13 thoughts on “Atenționarea ca pseudo-sancțiune, neconstituțională

  1. Domn Președinte la noi ca în iarmaroc. Cine plătește pentru aceste abuzuri ? ANP. ul și M.J. au acceptat toate aceste măgării, ce părere aveți pentru ca funcționarii atenționați să primească despăgubiri în acest sens.

    1. Depinde cum privești lucrurile… dacă se elimină “atenționarea”, trebuie să te sancționeze disciplinar. Știi cum e… când iei din sac trebuie să pui și la loc.

  2. Off topic…
    Deși nu e campanie electorală, a reînceput “asaltul” mediatic împotriva pensiilor polițiștilor (cei din MAI, noi se pare că am scăpat…. deocamdată!).
    Sunt folosite exemple extreme, în care unii cu funcții de conducere(șeful din jandarmerie)sau alții cu funcții de execuție dar cu complicitatea șefilor, abuzează de ore suplimentare pentru a avea o pensie mai mare.
    Din păcate astfel se dă apă la moara guvernului actual care nu e tocmai binevoitor cu angajații din sistemul bugetar. Guvernanții nu doar că nu vor să dea, ci mai degrabă vor sa taie din sporuri.

    1. Daca lumea nu s-ar porci in ultimul hal ar fi alta treaba, dar asta e omul.Nu e vina celor care au profitat si profita e vina sefilor care permit asta in detrimentul – de multe ori – celor care au lucrat la tura toata cariera lor.

  3. Domnule Președinte va rugam sa comunicați și membrilor din sindicatul de la Craiova afiliat la federația pe care o conduceti care au funcții de conducere ca atenționarea este de natura sa aduca prejudicii imaginii personale și ca este neconstituțională . Dânșii de la siguranța încă mai practica metoda “ATENȚIONĂRII”. Nu le-ar prinde rău sa mai citească puțin decât sa folosească angajatii pe post de livrator de mâncare.

    1. Cu siguranta majoritatea membrilor citesc. Nu e musai sa le comunic personal. Nu de alta, dar toti membrii sunt egali indiferent de ce pozitie ocupa in penitenciar si ce opinii au in unele situatii.

  4. Pentru cultura lui Jock, sancțiunile disciplinare se dau în baza unei cercetări efectuate de comisia de disciplină conform L. 145/2019. Atenționările sunt date de un singur funcționar care acționează după propria inteligență/convingere, aici e problema că persoana atenționată nu și poate prezenta nevinovăția. De ce un functionar cu grad inferior nu are posibilitatea să și atenționeze șeful ?

  5. Vaaai !!Unii polițiști de penitenciare, sărăcuții, sunt atât de sensibili că nu pot să suporte un avertisment, sunt sensibili și gingași. Avertisment primit după 100 de rugăminți să-și facă treaba pentru care este plătit. Și ce să vezi, acolo unde lenea-i mare și gradul de sensibilitate este direct proporțional. Și ce fac mimozele, intră în concediu medical, că-s stresați psihic.

    1. Atunci, colegule daca ești sensibil la o atenționare ar fi bine sa te bage in comisie. Sa dai cu subsemnatul…sa faci eventual drumuri la instanța etc. Sincer mulți nu aveți caracter și sunteți prea fatalai sa admiteți că ați greșit. Dacă vrei să știi cu adevărat pb, Anp ul a dat atenționări și da in continuare in teritoriu. Data viitoare îți dori sa te bage in comisie daca nu ți place o simplă atenționare.

Comments are closed.

Skip to content