Politica penitenciară, în planul de guvernare
penitenciar

Politica penitenciară, în planul de guvernare

Poate mi-a scăpat până acum, dar odată cu noul guvern avem parte de surpriza să găsim în Programul de guvernare propus și o secțiune numită politică penitenciară care reflectă cele mai importante soluții pentru sistemul penitenciar.

4. Politica penitenciara - plan de guvernare 2019
4. Politica penitenciara – plan de guvernare 2019

document-2019-10-24-23444587-0-program-guvernare-pnl-2019

Cătălin Predoiu, propunerea pentru ministru al justiției

Sigur, diferența o va face capacitatea de a implementa, dar faptul că suntem în Programul de guvernare e un pas important. E drept, am fost neoficial și în alte programe de guvernare care s-au ocupat mai degrabă, undeva pe agenda secretă, de subminarea sistemului penitenciar. Nici nu era greu, nu suntem tocmai o temă atractivă pentru public.

Propunerea pentru Ministerul Justiției este Cătălin Predoiu, avocat respectat și fost ministru în alte două guverne. A acceptat dialogul și a încercat să găsească soluții într-o perioadă de criză. De apreciat că deși uneori ne-am contrat, n-a închis niciodată ușa și cel puțin în perioada în care Petronel Dobrică i-a fost subsecretar de stat a rezolvat din probleme.

Politica penitenciară, noutatea Programului de guvernare

Guvernul consideră luarea unor măsuri urgente pentru rezolvarea problemei condițiilor de detenție, cu atât mai mult cu cât, în opinia Guvernului, recursul compensatoriu, așa cum a fost în final adoptat de Parlament, a condus la eliberarea unui număr considerabil de infractori periculoși.

Tot în programul de guvernare propus mai scrie că dintre care unii au comis deja noi infracțiuni și s-au întors în penitenciare, aplicarea recursului compensatoriu dovedindu-se o amenințare la adresa siguranței cetățenilor și a bunurilor acestora. (sursa: Program de guvernare 2019)

Proiecte pentru îmbunătățira condițiilor din penitenciare

Singura măsură care poate rezolva semnificativ problema îmbunătățirii condițiilor din penitenciare este extinderea capacității de detenție. Noutatea este că se schimbă aparent abordarea și este propusă o variantă ceva mai ieftină pentru buget și mai realizabilă: modernizarea și extinderea capacităților existente, nu proiecte faraonice cu risc mare de blocare.

Soluția pe termen scurt și mediu este modernizarea și extinderea capacității penitenciarelor existente, prin construcția de corpuri de clădire noi de câte aproximativ 200 de locuri în fiecare penitenciar. Costurile totale estimate pentru 8.000 de locuri sunt de aproximativ 12 – 15 milioane de euro, pentru că infrastructura există și suplimentarea de personal necesar este rezonabilă. (sursa: Program de guvernare 2019)

Soluții pentru finanțare și angajări în penitenciare

În ultimii 3 ani, sumele de bani disponibile pentru investiții au fost diminuate cu aproximativ 200% și procedurile de angajare în penitenciare pentru echilibrarea statelor de personal au fost blocate prin promovarea unui statut cu o prevedere neconstituțională. De aceea, se impune rezolvarea prioritară a deficitului de personal. (sursa: Program de guvernare 2019)

În concluzie: planuri bune, să-i vedem la treabă. De fiecare dată am primit noul guvern/ministru cu deschidere și cu propuneri concrete pentru rezolvarea problemelor sistemului penitenciar. La fel vom face și de această dată, indiferent cine va fi ministru și daca va avea sau nu un plan pentru penitenciare. În acest caz, avem și plan și experiență. Sperăm, deci, la ceva rezultate. Nu minuni, rezultate.

În context

https://www.fsanp.com//2019/08/10/politica-si-puscarie/

https://www.fsanp.com//2019/10/04/modificarile-la-statutul-politistilor-de-penitenciare-in-dezbatere-la-ministerul-justitiei/

https://www.fsanp.com//2019/09/19/ana-birchall-indepartata-de-la-justitie/

https://www.fsanp.com//2019/08/26/mostenirea-mandatelor-toader-birchall-pentru-penitenciare/

https://www.fsanp.com//2019/08/07/birchall-si-teodorovici-nu-si-onoreaza-promisiunea-de-suplimentare-a-bugetului-penitenciarelor_/

9 thoughts on “Politica penitenciară, în planul de guvernare

  1. Domnule presedinte, stiti despre Decizia ÎCCJ nr. 21/2019, pronunțată în ședința din 24 iunie 2019?
    “Intervalul de timp cuprins între data acordării gradului militar și data absolvirii instituției militare de învățământ se ia în calcul la stabilirea de gradații, în măsura în care, anterior începerii studiilor sau în timpul desfășurării acestora, a fost acordat un grad militar în condițiile legii.”

    Putem spera, ca cei care am absolvit academi militare, sa primim o gradatie in plus, deoarece trebuie recunoscuti si anii in care am fost studenti militari?
    DMRU stie despre acest lucru, dar va lua masuri?

    1. Sincer, nu stiam, dar daca mi-o transmiteti putem sa facem o solicitare oficiala la ANP – DMRU.

      1. DECIZIE Nr. 21/2019 din 24 iunie 2019
        EMITENT: ÎNALTA CURTE DE CASAÞIE ªI JUSTIÞIE – COMPLETUL COMPETENT SÃ JUDECE RECURSUL ÎN INTERESUL LEGII
        PRELUATÃ DIN: Comunicat privind deciziile pronunþate în recurs în interesul legii în ºedinþa din 24 iunie 2019
        NEPUBLICATÃ

        Decizia nr. 21 în Dosarul nr. 795/1/2019

        Admite recursul în interesul legii formulat de Colegiul de conducere al Curþii de Apel Braºov ºi, în consecinþã, stabileºte cã:
        În interpretarea ºi aplicarea unitarã a dispoziþiilor art. 11 alin. (1) din anexa nr. VII Familia ocupaþionalã de funcþii bugetare “Apãrare, ordine publicã ºi siguranþã naþionalã” la Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitarã a personalului plãtit din fonduri publice, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, intervalul de timp cuprins între data acordãrii gradului militar ºi data absolvirii instituþiei militare de învãþãmânt se ia în calcul la stabilirea de gradaþii, în mãsura în care, anterior începerii studiilor sau în timpul desfãºurãrii acestora, a fost acordat un grad militar în condiþiile legii.
        Obligatorie, potrivit dispoziþiilor art. 517 alin. (4) din Codul de procedurã civilã.
        Pronunþatã în ºedinþã publicã, astãzi, 24 iunie 2019.

        Dupã redactarea considerentelor ºi semnarea deciziei, aceasta se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    2. Se aplica doar pt cei care în academie au fost avansați la gradul de sublocotenent în penultimul an.
      Succes

  2. Se aplica doar pt cei care în academie au fost avansați la gradul de sublocotenent în penultimul an.
    Succes

  3. Nimeni nu a fost avansat sublocotenent în penultimul an de studii. Promoția 1995 au fost ultimii locotenenți în anul IV. Începând cu 1996 și până în 2004, absolvenții instituțiilor militare de învățământ superior au fost avansați sublocotenent, după susținerea examenelor de licență.
    Reglementarea se aplică doar absolvenților de instituții militare de învățământ, deci până în 2004.

Comments are closed.

Skip to content